Braukšanas paradumi, kas palīdzēs ietaupīt degvielu

17.03.2022

Jaunumi un preses relīzes

  • 10.10.2024
    Autovadītāju sezonālās galvassāpes – putni un grauzēji
    More
  • 23.09.2024
    Radīt drošības sajūtu – ilgtermiņa ieguldījums darbiniekos
    More
  • 04.09.2024
    Darbs bez atvaļinājuma: eksperta viedoklis par izdegšanas risku
    More

Degvielas cena mazumtirdzniecībā sasniegusi visu laiku augstāko līmeni Latvijā, kas raisījis daudzu autovadītāju bažas. Cenu inflācija liek autovadītājiem ikdienā iemainīt savu automašīnu pret sabiedrisko transportu. Taču eksperti ir pārliecināti – lai ietaupītu, pietiek vien ar dažu braukšanas paradumu maiņu. Gjensidige Latvija ir apkopojusi galvenos faktorus, kas ietekmē degvielas patēriņu. Kas ir ekonomiska braukšana, un kā tā var palīdzēt ietaupīt finansiālos līdzekļus? Uzzini raksta turpinājumā!

Noderīgi ieteikumi tēriņu samazināšanai 

2022. gada februārī praktiski visu tirdzniecības nozaru cenas Eiropā un Latvijā, tostarp arī degvielas, ir sākušas manāmi kāpt. Daļa cilvēku apsver automašīnas iegādi, kas patērē mazāk degvielas – hibrīdus vai pat elektroauto. Savukārt liela daļa sabiedrības apsver domu automašīnas lietot retāk, biežāk pārvietojoties ar sabiedrisko transportu. Taču patiesībā, neskatoties uz to, cik nolietots un vecs ir auto, pastāv vairāki veidi, kā ietaupīt degvielu – sākot ar ekonomiski pamatotu pārvietošanās līdzekļa izvēli un beidzot ar savu braukšanas iemaņu attīstīšanu un maiņu.

Tā, piemēram, arvien populārāka kļūst tieši ekonomiska braukšana, kas ļauj samazināt ne vien finansiālo slogu, bet arīdzan nāk par labu apkārtējai videi un planētai kopumā. Turklāt var būt arī ekonomiska braukšana ar dīzeli vai benzīna dzinēja automobili.  

Parūpējies par sava auto tehnisko un fizisko stāvokli

 Vislielākais degvielas dedzinātājs ir neatbilstošs auto tehniskais stāvoklis. Netīrs dzinējs krietni palielina degvielas patēriņu. Arī netīrs gaisa filtrs ierobežo gaisa ieplūdi, ierobežojot dzinēja veiktspēju un visai ievērojami samazinot ekonomiju. Ieteicams regulāri pārbaudīt, automašīnas riepu spiedienu. Ja tas būs neatbilstošs, vidējais degvielas patēriņš var palielināties līdz pat puslitram uz 100 kilometriem. Iespējams, ka tādā gadījumā varētu rasties jautājums par to, kāda tipa riepas patērēs mazāk degvielu uz asfalta seguma? Īsā atbilde būtu, ka vismazāko degvielas patēriņu spēj odrošināt riepas ar zemu rites pretestību. Tādas, piemēram, ir universālās riepas, ar kurām var braukt visu cauru gadu, neatkarīgi no sezonas un laikapstākļiem. Tās ir vienas no komponentēm, kā var tikt nodrošināta ekonomiska braukšana. 

Arī automašīnas svars ir viens no būtiskākajiem rādītājiem, kas ietekmē degvielas patēriņu un norāda uz to, vai vispār iespējama ekonomiska braukšana. Tādēļ svarīgi nevajadzīgas lietas atstāt mājās. Arī neizmantotais velosipēdu stiprinājums un jumta bagāžnieks katru dienu noēd pāris centus. Noņemot šīs lietas no automašīnas jumta, gada laikā ir iespējams ietaupīt līdz pat 10 līdz 20 % no degvielas patēriņa. Pastiprināta uzmanība būtu jāpievērš arī tam, lai automašīnā atrastos tikai nepieciešamās lietas, jo der atcerēties, ka katri 50 kg palielina degvielas patēriņu par aptuveni 2 %. Tas nozīmē, ka, ja tas vēl nav izdarīts, automašīna būtu jāatbrīvo no rezerves riepām un citiem smagiem priekšmetiem bagāžas nodalījumā un virs tā.

Taču, kā degvielas patēriņu ietekmē antispārns? Būtībā tas palielina automašīnas aerodinamisko pretestību, kas nozīmē, ka dzinējam ir papildu slodze, līdz ar to pieaug degvielas patēriņš, īpaši braucot pa šoseju, kad ātrums ir lielāks. Lai būtu ekonomiska braukšana, ja iespējams, tad no antispārna būtu jāatsakās

Racionālāka braukšana

ēja pretestība palielina degvielas patēriņu, tādēļ svarīgi, braucot ar auto lielā ātrumā, centies turēt logus aizvērtus. Šī tendence paliek arvien aktuālāka līdz ar saulainajām pavasara dienām, šoferiem izvēloties pavadīt braucienu ar nedaudz vai pat pilnībā atvērtu logu vai lūku.

Vēl ekonomiska braukšana paredz izvairīšanos no straujas bremzēšanas un tikpat straujas ātruma uzņemšanas. Lai to varētu īstenot, priekšā esošo ceļu ir nepieciešams laikus pārredzēt. Šim nolūkam ir iespējams vadīties pēc priekšā braucošajām automašīnām, kas, piemēram, bedres, guļošos policistus vai ātruma samazinājuma zīmes pamana agrāk, nekā tu. Līdz ar ko ir jāatceras zelta likums – jo mazāk braukšanas laikā ir nepieciešamība bremzēt vai strauji uzņemt ātrumu, jo mazāks ir degvielas patēriņš. Ja satiksme ir intensīva, brauc vienmērīgi un izvairies no ātras braukšanas, lai varētu pietuvoties priekšā esošajai automašīnai, pēc tam strauji nebremzējot.

“Tā kā strauja bremzēšana un ātruma uzņemšana biežāk ir sastopama tieši pilsētas centrā, savukārt distances, kas pilsētā ikdienā tiek šķērsotas visbiežāk nav lielas, iespējams, ekonomiska braukšana nozīmētu citu pārvietošanās līdzekļu izvēlēšanos, piemēram, velosipēdu vai skrejriteni. Tas ļaus ne tikai ietaupīt degvielu, bet arī mazinās piesārņojumu pilsētā,” uzsver Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzības grupas vadītājs Lauris Zemvalds.

Savukārt braucot pa šoseju degvielu ir iespējams ietaupīt, iestatot kruīza kontroli. Kruīza kontrole var palīdzēt ietaupīt vidēji 7–14% degvielas, pateicoties tās spējai uzturēt nemainīgu braukšanas ātrumu visu ceļa posmu. Taču ir jāpatur prātā, ka kruīza kontrole taupa degvielu tikai tad, ja to pielieto uz vienmērīga ceļa, kur nav satiksmes sastrēgumu, kā arī vienmērīgi braucot augšup vai lejup. Tomēr, braucot pa ceļu, kas pastāvīgi maina virzienu vai ir ar ļoti straujiem slīpumiem, kruīza kontroles funkciju ieteicams izslēgt, jo tā tieši otrādi – būs aktīvāk jāizmanto brezmes pedālis un tādējādi tiks patērēts arī vairāk degvielas.

Bez vajadzības nedarbini motoru un gaisa kondicionēšanas sistēmu 

Vai zināji, ka gaisa kondicionēšanas sistēma veido līdz pat 5 % no kopējā degvielas patēriņa? Turklāt, ja vēl pārvietojies pa pilsētu ar nelielu ātrumu, ekonomiska braukšana īsti nesanāk. Tieši tāpēc brīžos, kad nav vajadzības atvēsināties, gaisa kondicionēšanu labāk izslēgt ārā. Tas pats attiecas arī uz motora darbināšanu. Atrodoties sastrēgumā, dzinēju ieteicams izslēgt pavisam vai izmantot kādu no automašīnā iebūvētajām funkcijām. 

Parūpējies par savu un līdzcilvēku drošību uz ceļa 

Apzināta un eko braukšana nenozīmē tikai braukšanas paradumu maiņu. Pārliecinies, ka tev ir spēkā esoša OCTA jeb obligātā civiltiesiskā transportlīdzekļa apdrošināšanas polise, kas ir vajadzīga pilnīgi visiem motorizētajiem transportlīdzekļiem.  

Gjensidige OCTA polise atlīdzina: 

  • cietušās personas transportlīdzeklim un nekustamajam īpašumam radītos bojājumus, tajā skaitā izdevumus par remontdarbiem; 
  • ceļa infrastruktūrai nodarīto kaitējumu;
  • cietušās personas ārstēšanas izdevumus, darbnespēju vai izmaksā kompensāciju nāves gadījumā.  

Apdrošināšanas polisi ir iespējams noformēt uz 1, 3, 6, 9 vai 12 mēnešu periodu.

Gjensidige standartlīguma OCTA polise ir spēkā Eiropas Ekonomiskajā zonā (EEZ), Šveicē, Serbijā, Andorā, Bosnijā un Hercegovinā, Lielbritānijā un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē un Melnkalnē. 

Papildu drošībai ir vērts apsvērt arī KASKO (brīvprātīgā sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšana) iegādi. Atšķirībā no OCTA polises, kas apdrošina civiltiesisko atbildību un kompensē zaudējumus trešajai pusei, kas radušies tavu darbību rezultātā, KASKO apdrošināšana segs tev zaudējumus neatkarīgi no tā, kurš ir negadījuma izraisītājs. 

Ekonomiska braukšana patiesi var palīdzēt ietaupīt, samazinot degvielas tēriņus. Taču vienlaikus atgādinām par drošu un apzinātu atrašanos uz ceļa, kas ietver spēkā esošu OCTA apdrošināšanas polisi. To vari ērti un ātri iegādāties mūsu mājaslapā! 

Par ADB "Gjensidige":

ADB "Gjensidige" Latvijas filiāle ir Norvēģijas vadošās apdrošināšanas kompānijas meitas uzņēmums. Gjensidige Latvija ir viena no TOP vadošajām apdrošināšanas kompānijām Latvijā, un tā piedāvā visus nedzīvības apdrošināšanas veidus. Gjensidige Latvija piedāvā saņemt konsultācijas, piedāvājumus, pieteikt atlīdzību vai iegādāties visa veida nedzīvības apdrošināšanu internetā, kā arī 17 pārstāvniecībās un klientu apkalpošanas centros visā Latvijā.