Kā rīkoties nozaudētas vai sabojātas bagāžas gadījumā?

10.03.2023

Jaunumi un preses relīzes

  • 20.02.2024
    Kā ziemas periodā auto īpašniekiem sadzīvot ar sāli?
    More
  • 19.02.2024
    Par darbinieku labbūtību rūpējas vien ceturtā daļa darba devēju
    More
  • 19.02.2024
    Par darbinieku labbūtību rūpējas vien ceturtā daļa darba devēju
    More

Tuvojoties skolēnu brīvlaikam, ne viena vien ģimene dosies izbaudīt pēdējos ziemas priekus uz slēpošanas kūrortiem. Šādos ceļojumos līdzi paņemto mantu apjoms ir liels, taču nereti gadās nonākt situācijā, kad bagāža līdz galamērķim nav nokļuvusi. Šī iemesla dēļ Gjensidige Latvija ir apkopojusi padomus, kā rīkoties gadījumā, ja ceļojuma laikā esat palikuši bez lolotajām mantām.

 

“Ceļojumam būtu jābūt patīkamai atpūtai no ikdienas, taču neviens nav pilnībā pasargāts no tā, ka bagāža var tikt pazaudēta vai bojāta. Mūsu novērojumi liecina, ka, kopš cilvēki atsākuši aktīvāk ceļot, arī ar bagāžu saistītie atlīdzību gadījumi ir krietni pieauguši – par 36% salīdzinot ar 2020. gadu un 9 reizes salīdzinot ar 2021. gadu, kad ceļošana bija stipri ierobežota. Pirmais, ko iesakām darīt, ir veikt tādas preventīvas darbības kā ceļojumu apdrošināšanas iegāde, kofera un tā satura nofotografēšana un iepazīšanās ar konkrētās aviokompānijas informāciju attiecībā uz rīcību pazaudētas bagāžas gadījumā,” stāsta Gjensidige Latvijas filiāles vadītāja Sanita Glovecka.

 

Pārliecinieties, vai bagāža tiešām ir pazudusi

 

Pirms krītat panikā par to, ka čemodāns ir nozudis, svarīgi sākumā pārbaudīt, vai bagāža neatrodas lidostā. Nereti mantas ierodas lidostā kādu laiku pēc tam, kad paši esat nonākuši galamērķī. Lielākās lidostās bagāžas saņemšana var ieilgt līdz pat divām stundām. Daudzas aviokompānijas ir parūpējušās par šādām situācijām un savā lietotnē pievienojušas iespēju sekot līdzi bagāžas statusam. Noteikt bagāžas statusu būs iespējams tad, ja iepriekš ticis piefiksēts bagāžas identifikatora numurs, tāpēc ieteicams pēc čemodāna reģistrēšanas lidostā nofotografēt to savā mobilajā ierīcē. Gadījumā, ja pēc laika bagāžu tā arī neizdodas atrast, jāvēršas lidostas uzziņu dienestā un jāreģistrē bagāžas nozaudēšanas fakts. Ja lidostas teritorijā mantas netiks atrastas, visticamāk lidostas darbinieks aicinās sazināties ar attiecīgās aviokompānijas bagāžas servisu. Prakse rāda, ka visbiežāk bagāža tiek atgriezta 24 – 36 stundu laikā, taču, ja iespējams, ieteicams ceļotājiem pašas nepieciešamākās mantas ievietot rokas bagāžā.

 

Tāpat ieteicams ceļojuma koferim pievienot klāt nozīmīti ar jūsu vārdu un telefona numuru. Tādējādi varēsiet viegli atpazīt savu bagāžu starp citu pasažieru mantām, turklāt pazušanas gadījumā atradējs varēs viegli ar jums sazināties.

  

Informējiet aviokompāniju par nozaudētajām mantām

 

Brīdī, kad radušās aizdomas par to, ka jūsu čemodāns ir pazudis, svarīgi pēc iespējas ātrāk par to informēt aviokompānijas personālu. Vislabāk par tālāko rīcību atbildēs aviokompānijas darbinieki, kuri atrodas lidostā. Ja nevienu no aviokompānijas darbiniekiem neizdodas atrast, nepieciešamo informāciju atradīsiet tās mājaslapā.

 

Aizpildiet nozaudētās bagāžas veidlapu

 

Informāciju par to, kā rīkoties nozaudētas vai sabojātas bagāžas gadījumā, atradīsiet aviokompānijas mājaslapā. Nereti tīmekļa vietnēs ir jau izveidotas atsevišķas sadaļas ar visu aktuālo informāciju par to, kā rīkoties, ja galamērķī neesat saņēmuši savu čemodānu. Pārsvarā šajā sadaļā atrodama arī veidlapa, kuru nepieciešams aizpildīt nozaudētas mantas gadījumā. Svarīgi atcerēties, ka veidlapā jānorāda pēc iespējas precīzāka un detalizētāka informācija, piemēram, kofera krāsa, parametri, kā arī tā saturs. Arī čemodānā esošās mantas jāapraksta precīzi, tāpēc ieteicams pirms gaidāmā lidojuma nofotografēt savu čemodānu un tā saturu, lai atvieglotu veidlapas aizpildīšanas procesu. Jāņem vērā, ka aviokompāniju nosacījumi pazaudētas bagāžas gadījumā var atšķirties, tādēļ svarīgi iepriekš ar tiem rūpīgi iepazīstieties.

 

Pieprasiet aviokompānijai atlīdzināt izdevumu

 

Svarīgi atcerēties, ka kompensācijas apjoms, kā arī laika posms, no kura bagāža tiek uzskatīta par nozaudētu, katrai aviokompānijai atšķiras. Nereti aizkavētas bagāžas gadījumā aviokompānija piedāvā iespēju iegādāties un apmaksāt pirmās nepieciešamības preces, piemēram, klimatam atbilstošu apģērbu, zobu pastu, šampūnu un citas pirmās nepieciešamības preces. Pēc preču iegādes būtiski saglabāt šos izdevumu apliecinošus dokumentus, lai aviokompānija vai apdrošinātājs varētu izdevumus atlīdzināt.

 

Pirmais glābējs – apdrošinātājs

 

Nereti aviokompānijas pēc kompensācijas aicina vērsties pie apdrošinātāja, jo, ja bagāža pazudusi vien dažas stundas, aviokompānija neuzskata, ka par šādu situāciju pienākas atlīdzība. Šādā situācijā no aviokompānijas ir iespējams saņemt apstiprinājuma vēstuli par nozaudēto bagāžu, ko iesniegt apdrošinātājam. Tādēļ pirms katra ceļojuma ieteicams iegādāties arī ceļojuma apdrošināšanu, kas būs kā drošības spilvens šādām situācijām. Ceļojuma apdrošināšana pasargās ne tikai traumas vai saslimšanas gadījumā, bet arī atcelta lidojuma, nozaudētas un bojātas bagāžas un nozagtas mantas gadījumā. Šobrīd cilvēki dodas ceļojumos atbilstoši sezonai: slēpot Eiropā vai baudīt siltumu Ēģiptē un Āzijā. Ceļotāji visbiežāk izvēlas apdrošināt ārstēšanās un repatriācijas izdevumus, kā arī nelaimes gadījumus. Slēpotāji papildus izvēlas personas civiltiesiskās atbildības un sporta inventāra apdrošināšanu. Savukārt ceļotāji, kuri ceļojumā dodas ar lidmašīnu, apdrošināšanas segumā visbiežāk iekļauj bagāžu, ceļojuma atcelšanu un pārtraukšanu, lidojuma aizkavēšanos un ceļojuma dokumentus.